Ik vind je heel deskundig, maar niet zo aardig!!!
Je kunt hele deskundige dingen zeggen, maar niet aardig gevonden worden en andersom.
Zo gaf ik 5 jaar geleden voor het eerst een workshop overtuigend spreken aan een groep vrouwen. De reacties waren hartstikke positief, maar toen kwam Willy naar me toe. En Willy zei: ‘Ik vind je heel deskundig, maar niet zo aardig.” Ik zeg met rode wangen: ‘Huh? Hoe bedoel je Willy?
Wat bleek nu deze vrouw had tijdens de workshop een pitch gegeven voor de groep, waarop ik een beetje TE enthousiast feedback had gegeven. Zo van: als je nu een beetje dit, en als je dat nu zo zegt en als je dan zo doet…
Tja heel deskundig….maar niet zo aardig van mij. Ik werd groter en zij werd steeds kleiner. Ik had niet echt geluisterd naar wat zij nodig had, maar was alleen bezig met zenden.
Tot de dag van vandaag ben ik Willy dankbaar dat zij dit gewoon tegen mij heeft durven zeggen.
Later ontdekte ik dat het bovenstaande voorbeeld alles te maken heeft met aardigheid (likeability) en deskundigheid (credibility) dit zijn binnen de sociale psychologie twee belangrijke begrippen. Likeability: is iemand sympathiek/ aardig?
Credibility : is iemand geloofwaardig op grond van zijn/haar kennis?
Samen bepalen ze of iemand aan- of afhaakt bij een spreker. We hebben ze allebei nodig om verbinding te maken. Wil jij je likeabilitiy factor verhogen dan kunnen de onderstaande 4 tips jou hier bij helpen.
1. Luister
Je publiek wil gehoord worden. Dat valt niet altijd mee, want als spreker houd je eigenlijke een monoloog. Toch voelen je luisteraars aan of je van tevoren hebt geluisterd naar hun vragen en weet wat er leeft. Dus verdiep je van te voren in je publiek. Wat hebben zij nodig? (daar ging het in voorbeeld over Willy dus mis!)
2. Smile
Deze heb ik niet zelf verzonnen, deze tip komt echt uit onderzoeken voort. Mensen die lachen, vinden we veel aardiger. En natuurlijk is die lacht het mooist deze van binnenuit komt. Een mooi voorbeeld is dat een cameraman tegen mij eens zei: je lach alleen al maakt dat deze video zal aanslaan bij de kijkers.
3. Laat jezelf zien
We ervaren een klik met mensen die op ons lijken. Kom van je voetstuk en deel iets van je eigen ervaringen. Als sprekers niet alleen hun successen delen, maar ook hun falen, kunnen mensen met ons connecten.
4. Pas je stem aan
Gebruik je vriendelijke, lichte stem met melodie. Hier luisteren mensen graag naar. Deze stem ontspant en hoor je in vriendschappelijke, dagelijkse gesprekken, vaak ook bij reclamestemmen.
Groepsprogramma Speak uP Ladies
Groei van bescheiden naar overtuigend spreker in 3 maanden!